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Fifth Sunday of Lent

SABBATH GUIDE

   Fifth Sunday of Lent

First Reading -Ez 37:12-14| Responsorial Psalm - Ps 130 | Second Reading - Rom 8:8-11 | Gospel - Jn 11:1-45

https://bible.usccb.org/bible/readings/032623.cfm

“I am the resurrection and the life; whoever believes in me, even if he dies, will live, and everyone who lives and believes in me will never die.” Jn 11:25-26

Today is the last of the “scrutinies” - moments when the Church calls the “Elect”, preparing for baptism, to further heights of conversion, "deepening their resolve, and to hold fast to Christ and to carry out the decision to love God above all” (RCIA Scrutinies). As a Church family, let us reflect upon these scrutinies; so that we may always believe and proclaim Jesus Christ - the Resurrection and the Life.

Do I fight against worldly deceits of every kind?

Am I grateful to God, recognizing how He has chosen to rescue me from my ignorance of eternal life and to set me on the way of salvation?

Could I this week read about a martyr who has shed their blood for Christ so as to encourage me in the hope of eternal life?

Do I have a horror of sin, recognizing how it distorts life?

Do I pray for those who are saddened by the death of family or friends, that they may find comfort in Christ?

What could I do this week to prepare so that at Easter I may again be confirmed in my hope of rising to life with Christ?

Is there anything I could do that the whole world, which God has created in love, may flower in faith and charity and so receive new life?


Father of life and God not of the dead but of the living, you sent your Son to proclaim life, to snatch us from the realm of death, and to lead us to the resurrection. Free us from the death-dealing power of the spirit of evil, so that we may bear witness to our new life in the risen Christ, for he lives and reigns for ever and ever.


(Text adapted from the RCIA Third Scrutiny)



GUÍA DOMINICAL

   Quinto Domingo de Cuaresma

Primera Lectura - Ez 37, 12-14 | Salmo Responsorial - Salmo 129  | Segunda Lectura - Rm 8, 8-11 | Evangelio - Jn 11, 1-45

“Yo soy la resurrección y la vida. El que cree en mí, aunque haya muerto, vivirá; y todo aquel que está vivo y cree en mí, no morirá para siempre” Jn 11, 25-26

Hoy es el último de los "escrutinios" - momentos en los que la Iglesia llama a los "Elegidos", que se preparan para recibir el bautismo, a mayores niveles de conversión, "profundizando en su determinación, y a aferrarse a Cristo y llevar a cabo la decisión de amar a Dios por encima de todo" (Escrutinios del RICA). Como familia eclesial, reflexionemos sobre estos escrutinios; para que siempre creamos y proclamemos a Jesucristo - la Resurrección y la Vida.

¿Lucho contra las mentiras mundanas de todo tipo?

¿Estoy agradecido con Dios, reconociendo que Él ha decidido rescatarme de mi ignorancia sobre la vida eterna y encaminarme hacia la salvación?

Esta semana, ¿podría leer sobre un mártir que ha derramado su sangre por Cristo para animarme en la esperanza de la vida eterna?

¿Tengo horror al pecado, reconociendo cómo distorsiona la vida?

¿Rezo por los que están tristes por la muerte de familiares o amigos, para que puedan encontrar consuelo en Cristo?

¿Qué podría hacer esta semana para prepararme para que en la Pascua pueda ser renovada mi esperanza de resucitar a la vida con Cristo?

¿Hay algo que pueda hacer para que el mundo entero, que Dios ha creado en el amor, florezca en la fe y en la caridad y reciba así una vida nueva?


Oh Padre de la vida eterna, que no eres Dios de muertos sino de vivos, y que enviaste a tu Hijo como mensajero de la vida, para arrancar a los hombres del reino de la muerte y conducirlos a la resurrección, te rogamos que libres a estos elegidos de la potestad del espíritu maligno, que arrastra a la muerte, para que puedan recibir la nueva vida de Cristo resucitado y dar testimonio de ella. Por Jesucristo nuestro Señor


(Texto adaptado del Tercer Escrutinio del RICA)

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Fourth Sunday of Lent

SABBATH GUIDE

   Fourth Sunday of Lent

First Reading -1 Sm 16:1b, 6-7, 10-13a| Responsorial Psalm - Ps 23 | Second Reading - Eph 5:8-14 | Gospel - Jn 9:1-41

https://bible.usccb.org/bible/readings/031923.cfm

“One thing I do know is that I was blind and now I see." Jn 9:25

This Sunday, we continue with the “scrutinies,” moments when the Church calls those preparing for baptism - called the “Elect” - to conversion at a greater extent and to “deepen their resolve and to hold fast to Christ and to carry out the decision to love God above all” (RCIA Scrutinies). As a community, let us engage these scrutinies in self-reflection, allowing ourselves an ever more vibrant clarity to the beautiful invitation to follow Christ.

Do I trust in the truth of Christ,  finding freedom of mind and heart and striving to preserve it always?

Do I prefer the folly of the cross to the wisdom of the world, so as to glory in God alone?

How could I more fully be freed by the power of the Spirit, that I may put all fear behind me and press forward with confidence?

Do I seek those things that are holy and just?

Am I willing to suffer persecution for Christ’s name?

Do I take for granted the freedom I have to believe the Gospel?

Faced with the values of the world, do I remain faithful to the spirit of the Gospel?


Lord Jesus, you are the true light that enlightens the world. Through your Spirit of truth free those who are enslaved by the father of lies. Stir up the desire for good in us. Let us rejoice in your light, that we may see, and, like the man born blind whose sight you restored, let us prove to be staunch and fearless witnesses to the faith, for you are Lord for ever and ever. Amen.


(Text adapted from the RCIA Second Scrutiny)



GUÍA DOMINICAL

   Cuarto Domingo de Cuaresma

Primera Lectura - 1 Sm 16, 1b. 6-7. 10-13a | Salmo Responsorial - Salmo 22  | Segunda Lectura - Ef 5, 8-14 |
Evangelio - Jn 9, 1-41

“Sólo sé que yo era ciego y ahora veo” Jn 9, 25 

Este domingo, continuamos con los "escrutinios", momentos en los que la Iglesia llama a los que se preparan para el bautismo -llamados los "Elegidos"- a una mayor conversión y a "profundizar en su decisión de aferrarse a Cristo y cumplir la decisión de amar a Dios por encima de todo" (Escrutinios del RICA). Como comunidad, hagamos estos escrutinios en autorreflexión, permitiéndonos una claridad cada vez más vibrante a la hermosa invitación de seguir a Cristo.

¿Confío en la verdad de Cristo, hallando libertad de mente y de corazón y esforzándome por conservarla siempre?

¿Prefiero la locura de la cruz antes que la sabiduría del mundo, para poder gloriarme sólo en Dios?

¿Cómo podría liberarme más plenamente por el poder del Espíritu, para dejar atrás todo temor y seguir adelante con confianza?

¿Busco lo que es santo y justo?

¿Estoy dispuesto a sufrir persecución por el nombre de Cristo?

¿Subestimó la libertad que tengo de creer en el Evangelio?

Frente a los valores del mundo, ¿permanezco fiel al espíritu del Evangelio?


Señor Jesús, luz verdadera, que iluminas a todo hombre, libra por el Espíritu de la verdad a todos los tiranizados bajo el yugo del padre de la mentira, y a los que has elegido para recibir tus sacramentos, llénalos de buena voluntad, a fin de que disfrutando con el gozo de tu luz, como el ciego que recobró de tu mano la claridad, lleguen a ser testigos firmes y valientes de la fe. Tú, que vives y reinas por los siglos de los siglos. Amén.


(Texto adaptado del Segundo Escrutinio del RICA)

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Third Sunday of Lent

SABBATH GUIDE

   Third Sunday of Lent

First Reading -Ex 17:3-7| Responsorial Psalm - Ps 95 | Second Reading - Rom 5:1-2, 5-8 | Gospel - Jn 4:5-42

https://bible.usccb.org/bible/readings/031223.cfm

“Everyone who drinks this water will be thirsty again; but whoever drinks the water I shall give will never thirst; the water I shall give will become in him a spring of water welling up to eternal life.” Jn 4:13-14

The liturgy of the third through the fifth Sunday of Lent includes a series of rites known as the “scrutinies.” These are moments when the Church summons those preparing for baptism - the “Elect" - to more profound conversion, as well as to “deepen their resolve and to hold fast to Christ and to carry out the decision to love God above all” (RCIA Scrutinies).

These rites date back to the early Church; the focus of each corresponds with the Gospel reading. As a community, let us use these scrutinies for self-reflection to help us persevere in conforming ourselves more closely to Christ.

How could I ponder the word of God in my heart and savor its meaning more fully day by day?

What could I do this week to learn to know Christ, who came to save what was lost?

Am I willing to humbly confess myself to be a sinner?

Do I sincerely reject everything in my life that is displeasing and contrary to Christ?

Do I beseech the Holy Spirit, who searches every heart, to help me to overcome my weakness through his power?

Do I call upon that same Holy Spirit to teach me to know the things of God and how to please him?

Do I put my hope in Christ and find peace and holiness in him? 

Am I trying in preparation for the Easter feast to seek a change of heart, give myself to prayer, and persevere in my good works?

Do I passionately desire that throughout the whole world whatever is weak may be strengthened, whatever is broken restored, whatever is lost found, and what is found redeemed?


God of power, You sent your Son to be our Savior. Grant that we, who like the woman of Samaria, thirst for living water, may turn to the Lord as we hear his word and acknowledge the sins and weaknesses that weigh us down. Protect us from vain reliance on self and defend us from the power of Satan. Free us from the spirit of deceit, so that, admitting the wrong we have done, we may attain purity of heart and advance on the way to salvation. We ask this through Christ our Lord. Amen. 


(Text adapted from the RCIA First Scrutiny)



GUÍA DOMINICAL

   Tercer Domingo de Cuaresma

Primera Lectura - Ex 17, 3-7 | Salmo Responsorial - Salmo 94  | Segunda Lectura - Rm 5, 1-2. 5-8 | Evangelio - Jn 4, 5-42

“El que bebe de esta agua vuelve a tener sed. Pero el que beba del agua que yo le daré, nunca más tendrá sed; el agua que yo le daré se convertirá dentro de él en un manantial capaz de dar la vida eterna.” Jn 4, 13-14

La liturgia del tercer al quinto domingo de Cuaresma incluye una serie de ritos conocidos como los "escrutinios". Se trata de momentos en los que la Iglesia convoca a los que se preparan para el bautismo -los "Elegidos"- a una conversión más profunda, así como a "profundizar en su decisión de aferrarse a Cristo y llevar a cabo la decisión de amar a Dios sobre todas las cosas" (Escrutinios del RICA).

Estos ritos se originan en la Iglesia primitiva; el tema central de cada uno de ellos se corresponde con la lectura del Evangelio. Como comunidad, utilicemos estos escrutinios para la autorreflexión que nos ayude a perseverar en modelarnos más estrechamente a Cristo.

¿Cómo podría meditar la Palabra de Dios en mi corazón y saborear más plenamente su significado día a día?

¿Qué podría hacer esta semana para aprender a conocer a Cristo, que vino a salvar lo que estaba perdido?

¿Estoy dispuesto a confesarme humildemente pecador?

¿Rechazo sinceramente todo lo que en mi vida es desagradable y contrario a Cristo?

¿Suplico al Espíritu Santo, que examina todos los corazones, que me ayude a vencer mi debilidad con su poder?

¿Invoco a ese mismo Espíritu Santo para que me enseñe a conocer las cosas de Dios y a agradarle?

¿Pongo mi esperanza en Cristo y encuentro en Él la paz y la santidad? 

¿Me esfuerzo, en la preparación de la fiesta pascual, por cambiar de corazón, entregarme a la oración y perseverar en mis buenas obras?

¿Deseo apasionadamente que en todo el mundo lo que es débil sea fortalecido, lo que está roto sea restaurado, lo que está perdido sea encontrado y lo que se encuentra sea redimido?


Oh Dios, que nos enviaste como Salvador a tu Hijo, concédenos que estos catecúmenos, que desean sacar agua viva como la samaritana, convertidos como ella con la palabra del Señor, se confiesen cargados de pecados y debilidades. No permitas, te suplicamos, que con vana confianza en sí mismos, sean engañados por la potestad diabólica, mas líbralos del espíritu pérfido, para que, reconociendo sus maldades, merezcan ser purificados interiormente para comenzar el camino de la salvación. Por Jesucristo, nuestro Señor.

(Texto adaptado del Primer Escrutinio del RICA)

OR:

Este tercer domingo de Cuaresma nos ubica en el pozo de Sicar y nos habla de una sed profunda que tenemos los humanos. Esa sed tiene que ver con un vacío que se manifiesta de mil maneras. Por lo general con una profunda insatisfacción frente a todo lo de la vida; nada nos llena, nada nos gusta, buscamos y buscamos y entre más buscamos no encontramos la manera de saciar esa sed existencial que tenemos. Adquirimos cosas que después nos aburren, conocemos personas y  después esas personas nos cansan. También, estamos cansados de nosotros mismos. Por eso el pozo, que era el sitio en que en la antigüedad se encontraba el agua. Ahora ese pozo es el mismo Jesús en donde nosotros encontramos saciedad. 


En el evangelio, la samaritana concretamente representa la dimensión femenina de la espiritualidad. La espiritualidad es esencialmente femenina, porque la espiritualidad tiene que ver con la búsqueda de la verdad. Tiene que ver con la ternura, el amor y la misericordia; cosas que llenan nuestra vida de una profunda plenitud. Solo el amor sacia el hambre y la sed de los seres humanos. Es por eso que la conversación entre la samaritana y Jesús tiene una profunda connotación humana, de amor, de ternura, de compasión y sobre todo, de descubrimiento de la verdad de la samaritana misma. Es allí donde nos descubrimos ante el Señor. Es allí cuando nosotros podemos saciar nuestras necesidades más profundas, cuando lo encontramos a Él y lo ubicamos en el centro de nuestra vida. Porque ya no es en un templo donde se le ha dado oración al Señor, sino en la interioridad, cuando nos llenamos de su amor, de su misericordia, de su ternura y la hacemos nuestra. Así podemos imitar a la samaritana, que sació su sed humana con la presencia del Señor en su vida.


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First Sunday of Lent

SABBATH GUIDE

   First Sunday of Lent

First Reading -Gn 2:7-9; 3:1-7| Responsorial Psalm - Ps 51 | Second Reading - Rom 5:12-19 | Gospel - Mt 4:1-11

https://bible.usccb.org/bible/readings/022623.cfm

“One does not live by bread alone, but by every word that comes forth from the mouth of God.” Matthew 4:4

Right before the temptation of Jesus in the desert, He plunges into the water of the Jordan - baptized. Jesus did not need baptism, but He did so to could sanctify water - He sanctifies water for all of us, tracing a path so we could also be sons and daughters of the Father. The Holy Spirit descends upon Him, and the Father from Heaven says, “This is my beloved Son with whom I am well pleased.” (Matthew 3:17).

That same Spirit leads Jesus out into the desert to be tempted by the devil, and what is the first point he attacks? The same place he will attack you: your identity - his question begins, “if you are the son of God…” Presuming that after 40 days and 40 nights of fasting that Jesus will be weaker, the devil attacks at this moment. In reality, when one pulls back from the world, entering into the spiritual power of fasting and prayer, they become not weaker but more reliant upon God and begin to recognize their need for the Father all the more. At this moment Jesus was, although hungry, not less, but more in touch with the Father; therefore, more powerful. Immediately Jesus replies to the evil one with the Word of God, "one does not live on bread alone, but on every word that comes forth from the mouth of God." (Matthew 4:4).


Lenten disciplines - prayer, fasting, and almsgiving - are meant to show our trust as sons and daughters of God, depending on Him, even in our weakness. God told Saint Paul, “My grace is sufficient for you, for my power is made perfect in weakness” (2 Corinthians 12:9-10), and Paul responds, “I will all the more gladly boast of my weaknesses that the power of Christ may rest within me. For when I am weak, then I am strong.” Even when we fail in our Lenten of observance, even this weakness offered to the Lord recalls His strength, reminding us that we are sons and daughters of the beloved. What can the evil one do to us? Nothing. We are His beloved sons and daughters.

Are there any ways you might struggle to see yourself as a beloved son or daughter of God? 

Are there any scripture passages to help you if you find your identity challenged by the evil one? 

How will the Lenten disciplines - prayer, fasting, and almsgiving - allow you to pull back and rely on the grace of God?


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   Primer Domingo de Cuaresma

Primera Lectura - Gn 2, 7-9; 3, 1-7 | Salmo Responsorial - Salmo 50  | Segunda Lectura - Rom 5, 12-19 |

 Evangelio - Mt 4, 1-11

“” Mt 4, 

Este primer domingo de Cuaresma nos presenta un evangelio donde aparece una enseñanza fundamental de la doctrina de la Iglesia. La adversidad es el camino para el crecimiento espiritual, y la adversidad está representada por la presencia del desierto como lugar de prueba y la presencia del demonio que tanto en hebreo como en griego significa aquel adversario que pone a prueba nuestra condición de fe y nuestra condición humana. Por eso, la adversidad está directamente relacionada con el crecimiento espiritual. Si no hay adversidad, no puede haber crecimiento. Si no hay pruebas, si no hay tentación, no puede haber crecimiento espiritual. Iniciamos este retiro espiritual precisamente ubicados en el desierto de la vida con el adversario que aparece a través de las pruebas, las dificultades, las tentaciones, las enfermedades, las diferentes maneras en las que la vida nos prueba para poder llegar a la Pascua que es la Tierra prometida en los términos del Antiguo Testamento.


El evangelista Mateo resume las tentaciones que tuvo Jesús a lo largo de su vida en tres momentos. Primero, “manda que estas piedras se conviertan en panes”. Es muy facil creer que la vida se construye desde lo fácil. Por eso el adversario siempre está poniendo pruebas para demostrarnos que lo fácil solo nos conduce a la mediocridad. Segundo, “Mandará a sus ángeles que te cuiden y ellos te tomarán en sus manos, para que no tropiece tu pie en piedra alguna”. El triunfalismo nos lleva a creer que las cosas en la vida las podemos lograr solamente a través de lo externo y no con un trabajo profundo a nivel interno. Y la tercera, “Te daré [todos los reinos del mundo], si te postras y me adoras”, es la tentación de poner en el centro, lo que tiene que estar en la periferia, y en la periferia lo que tiene que estar en el centro. Para nosotros, el centro, el fundamento a través del cual funciona nuestra vida, es Dios. Por eso responde al final “Adorarás al Señor tu Dios y sólo a Él servirás”.


Que bueno que la primera reflexión de esta Cuaresma nos ubica como en el inicio de un retiro espiritual donde el desierto es la vida, aparece el adversario para hacernos crecer, y aparecen los tres momentos de tentación que fueron las tentaciones de Jesús. Y también son nuestras tentaciones cada día.


  1. ¿Alguna vez has experimentado tentaciones mientras intentabas profundizar en tu vida de oración o mientras trabajabas para crecer en tu relación con Jesús?

  2. ¿Cuáles son las cosas con las que mas batallas o que te impiden crecer en tu relación con Dios?

  3. ¿Qué puedes hacer para rechazar esas tentaciones y poder crecer en este tiempo de Cuaresma?

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Seventh Sunday of Ordinary Time

SABBATH GUIDE

   Seventh Sunday in Ordinary Time

LV 19:1-2. 17-18 | PSALM 103 | 1 COR3:16-23 | MT 5:38-48

https://bible.usccb.org/bible/readings/021923.cfm

                   "BE PERFECT, JUST AS YOUR HEAVENLY FATHER IS PERFECT”

MATTHEW 5: 48

A few weeks ago, we heard Jesus call His followers to live differently than the rest of the world, to be salt and light. Now He tells us practically what it looks like to do that. The perfection He challenges us to is not just a theoretical platitude but a calling we choose every time we try to love as our Heavenly Father does.

In our context, we don't face the decision to give someone our tunic who wants it. Most likely, we are never pressed into service for one mile but decide to go two. But perhaps we can still help the co-worker who stabbed us in the back to get a promotion or let the person in who attempts to cut us off in traffic. Maybe we can respond charitably in our social media posts in heated conversations. Perhaps we can try loving those with significantly different moral or political stances than we do, seeing not enemies but beloved children of God. "For our struggle is not with flesh and blood but with the principalities, with the powers, with the world rulers of this present darkness, with the evil spirits in the heavens" (Eph 6:12).

Loving our enemies, praying for persecutors, and turning the other cheek seems absurd today. But to a world consumed with outrage at any perceived slight or maltreatment, St. Paul says, "the wisdom of this world is foolishness in the eyes of God" (1 Cor 3:19). While we may be victims of ill-treatment, victimhood is not the response of a Christian. But instead, to follow the example of Jesus, the "saving Victim, op'ning wide, the gate of heav'n to us below" (O salutaris hostia), who loved to the end. Let us beg Him for the grace to do what seems impossible, knowing He never asks us to do something without, at the same time, giving us the means to bring it to completion.


  1. What is one area of your life that you could work on to become more "Perfect, as your Heavenly Father is perfect"?

  2. Is there a situation you are facing that is unjust - or that you feel persecuted in - that you could deal with by concretely living out Jesus' words in the Gospel today?

  3. Do you feel like there is anyone in your life who is you "enemy"? That would it look like to try to love them?

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   Quinto Domingo del Tiempo Ordinario

LV 19, 1-2, 17-18 | SALMO 102 | 1 COR 3,16-23 | MT 5,38-48

https://bible.usccb.org/es/bible/lecturas/021923.cfm

"SEAN PERFECTOS, COMO SU PADRE CELESTIAL ES PERFECTO" MATEO 5,48


Hace unas semanas, escuchamos a Jesus llamar a sus seguidores a vivir de manera diferente que el resto del mundo, a ser sal y luz. Ahora nos explica cómo debemos hacerlo. La perfección a la que nos desafía no es simplemente teoría, sino un llamado que elegimos cada vez que tratamos de amar como lo hace nuestro Padre Celestial.


En nuestro contexto, no nos encontramos ante la decisión de dar nuestra túnica a alguien que la quiere. Lo más probable es que nunca nos presionen para servir una milla, sino que decidamos hacer dos. Pero quizá aún podamos ayudar al compañero de trabajo que nos ha dado una puñalada por la espalda para conseguir un ascenso o dejar pasar a la persona que intenta cortarnos el paso en el tráfico. Quizá podamos responder con caridad en nuestros mensajes en las redes sociales en discusiones subidas de tono. Tal vez podamos intentar amar a quienes tienen posturas morales o políticas significativamente diferentes a las nuestras, sin verlos como enemigos, sino como hijos amados de Dios. "Porque no tenemos lucha contra sangre y carne, sino contra principados, contra potestades, contra los gobernadores de las tinieblas de este siglo, contra los espíritus malignos de los cielos" (Ef 6,12).

Amar a nuestros enemigos, rezar por los perseguidores y poner la otra mejilla parece absurdo hoy en día. Pero para un mundo consumido por la indignación ante cualquier desaire o maltrato, San Pablo dice que "la sabiduría de este mundo es ignorancia ante Dios" (1 Cor 3,19). Aunque seamos victimas de un maltrato, el victimismo no es la respuesta de un cristiano. Sino seguir el ejemplo de Jesús, la "¡Oh, Hostia saludable! Tú que abres las puertas del cielo, préstanos tu fortaleza y tu auxilio cuando los enemigos estrechan el cerco" (O salutaris hostia), que amó hasta el extremo. Pidámosle la gracia de hacer lo que parece imposible, sabiendo que El nunca nos pide que hagamos algo sin darnos al mismo tiempo los medios para llevaro a cabo.


  1. ¿EN QUÉ ASPECTO DE TU VIDA PODRÍAS TRABAIAR PARA SER MÁS "COMO SU PADRE CELESTIAL ES PERFECTO"

  2. ¿HAY ALGUNA SITUACIÓN INIUSTA A LA QUE TE ENFRENTAS - O EN LA OUE TE SIENTES PERSEGUIDO - QUE PODRÍAS RESOLVER VIVIENDO CONCRETAMENTE LAS PALABRAS DE JESÚS EN EL EVANGELIO DE HOY?

  3. ¿SIENTES QUE HAY ALGUIEN EN TU VIDA QUE ES TU "ENEMIGO"? ¿COMO PODRÍAS INTENTAR AMARLES?

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Fifth Sunday of Ordinary Time

SABBATH GUIDE

   Fifth Sunday in Ordinary Time

First Reading -Is 58:7-10| Responsorial Psalm - Ps 112 | Second Reading - 1 Cor 2:1-5 | Gospel - Mt 5:13-16

https://bible.usccb.org/bible/readings/020523.cfm

                     Jesus said to his disciples: "You are the salt of the earth. But if salt loses its taste, with what can it be seasoned?” Mt 5:13

 


Salt and light are powerful images of what it means to be followers of Jesus. Salt preserves food and enhances its flavor. Light dispels darkness and helps us to see. Both speak to the role Christians are to have in society; both are necessary now, perhaps more than ever before.

Until fairly recently, the predominant view of the culture was more or less a Christian worldview; this is no longer the case - when we live out our faith in its fullness, we will naturally be making noticeably different choices from the society around us. Even when it is challenging, the priority we put on the call of Jesus ought to be apparent in every facet of our life: our approach to marriage, family, life priorities, our attitude towards work or school, the ways we treat others, and our view of money. Embodying the "saltiness" of the Christian existence, we offer an opportunity to others to consider why we live the way we do; we invite intrigue. Such interest opens up opportunities to speak about Jesus and our Catholic faith. Despite feeling intimidation, at times, we remember that even St. Paul came to people in “weakness and fear and much trembling,” without relying on the “sublimity of words”, but only on the knowledge of Christ crucified (1 Corinthians 2:1-4). Through the distinctly attractive presence, early Christians converted a pagan world to Christ. 

We cannot evangelize the world if our lives are not any different than the world - salt is no longer of use when it loses its flavor. Therefore, let us embrace the demands of the Gospel even more, living our faith with joy and zeal, for the glory of our Heavenly Father.


  1. Has there ever been a time someone noticed something different about you because of your friendship with Jesus? How did you respond?

  2. If someone asked you why you live the way you do, would you feel comfortable talking about your friendship with Jesus and your Catholic faith? If not, is there a way you could become more prepared for that?

  3. Is there an area of your life the Lord is asking you to change to conform more to Him and less to the world?

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   Quinto Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura - Is 58, 7-10 | Salmo Responsorial - Salmo 111, 4-5. 6-7. 8a y 9  | Segunda Lectura - 1 Co 2, 1-5 | Evangelio - Mt 5, 13-16

“Jesús dijo a sus discípulos: "Ustedes son la sal de la tierra. Si la sal se vuelve insípida, ¿con qué se le devolverá el sabor?” Mt 5,13


La sal y la luz son dos poderosas imágenes de lo que significa ser seguidores de Jesús. La sal conserva los alimentos y aumenta su sabor. La luz disipa la oscuridad y nos ayuda a ver. Ambas hablan del rol que los cristianos deben tener en la sociedad; ambas son necesarias quizás ahora más que nunca.


Hasta hace poco, la perspectiva predominante en la cultura era más o menos una perspectiva cristiana del mundo; éste ya no es el caso: cuando vivimos nuestra fe plenamente, naturalmente tomaremos decisiones muy diferentes de las de la sociedad que nos rodea. Incluso cuando es difícil, la prioridad que le damos al llamado de Jesús debería ser evidente en cada aspecto de nuestra vida: nuestro concepto del matrimonio, la familia, las prioridades de nuestra vida, nuestra actitud hacia el trabajo o la escuela, la forma en la que tratamos a los demás y nuestra perspectiva del dinero. Al encarnar el "salazón" de la existencia cristiana, ofrecemos a los demás la oportunidad de considerar por qué vivimos de la manera en que vivimos; provocamos intriga. Ese interés abre oportunidades para hablar de Jesús y de nuestra fe católica. A pesar de sentirnos intimidados, a veces, recordamos que incluso San Pablo se acercó a la gente "débil y temblando de miedo", sin apoyarse en la "elocuencia del lenguaje", sino sólo en el conocimiento de Cristo crucificado (1 Corintios 2,1-4). A través de una presencia claramente atractiva, los primeros cristianos convirtieron un mundo pagano a Cristo. 


No podemos evangelizar el mundo si nuestra vida no es diferente de la del mundo: la sal deja de ser útil cuando pierde su sabor. Por eso, acojamos aún más las exigencias del Evangelio, viviendo nuestra fe con alegría y entusiasmo, para gloria de nuestro Padre celestial.


  1. ¿Alguna vez alguien ha notado algo diferente en ti debido a tu amistad con Jesús? ¿Cómo respondiste?

  2. Si alguien te preguntara por qué vives de la manera que vives, ¿te sentirías cómodo hablando de tu amistad con Jesús y de tu fe católica? Si no es así, ¿hay alguna forma de estar más preparado para hacerlo?

  3. ¿Hay algún aspecto de tu vida que el Señor te pida que cambies para adaptarte más a Él y menos al mundo?

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Fourth Sunday of Ordinary Time

SABBATH GUIDE

   Fourth Sunday in Ordinary Time

First Reading -Zep 2:3; 3:12-13| Responsorial Psalm - Ps 146 | Second Reading - 1 Cor 1:26-31 | Gospel - Mt 5:1-12a

https://bible.usccb.org/bible/readings/012923.cfm

“Consider your own calling, brothers and sisters.” 1 Cor 1:26

What comes to mind when we think of the calling Jesus gives to people? Perhaps it is the call to initial conversion - to follow Him as His disciple? Or maybe a vocation to the priesthood, religious life, or married life? 

While these are all examples of callings from Jesus, we should also consider that He has a calling for us in each moment of every day. It is in the choices and challenges of daily life that we live out our discipleship. Eight Beatitudes express the vision with which we examine ourselves in how we follow Jesus as His disciples. As we encounter someone difficult or persecuting us, do we readily see it as part of our call to love them anyway? When experiencing suffering, do we consider it a concrete invitation from God to draw us closer to Him and to seek His comfort? In the various situations we experience, are we meek and merciful? Do we zealously desire righteousness? God’s call for our lives is our salvation and our holiness. As we consider that, let us allow Him to work it out in us every minute of every hour of every day, trusting that in the end, our “reward will be great in heaven” (Mt 5:12).

  1. How would you describe what you feel is God’s calling on your life? How do you live that out?

  2. Think over your past week. How do you see God working out your holiness and salvation in the “normal” things of daily life? Is there a way you could cooperate with Him more in this next week?

  3. Which promise of the Beatitudes gives you the most comfort? Which is the most challenging?

GUÍA DOMINICAL

   Cuarto Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura - Sof 2, 3; 3, 12-13 | Salmo Responsorial - Salmo 145, 7. 8-9a. 9-bc-10  |
Segunda Lectura - 1 Co 1, 26-31 | Evangelio - Mt 5, 1-12a

“Hermanos: Consideren que entre ustedes, los que han sido llamados por Dios, no hay muchos sabios, ni muchos poderosos, ni muchos nobles, según los criterios humanos.” 1 Co 1,26


¿Qué nos viene a la mente cuando pensamos en el llamado que Jesús hace a las personas? ¿Quizá el llamado a la conversión inicial, a seguirlo como su discípulo? ¿O tal vez una vocación al sacerdocio, a la vida religiosa o a la vida matrimonial?

Aunque todos estos son ejemplos de llamados que Jesús nos hace, también debemos considerar que Él tiene un llamado para nosotros en cada momento de cada día. Es en las decisiones y desafíos de la vida diaria donde vivimos nuestro discipulado. Ocho Bienaventuranzas expresan la visión con la que examinamos nuestra manera de seguir a Jesús como discípulos suyos. Cuando nos encontramos con alguien que nos persigue, ¿estamos dispuestos a verlo como parte de nuestro llamado a amarlo de todos modos? Cuando experimentamos sufrimiento, ¿lo consideramos una invitación concreta de Dios para acercarnos a Él y buscar su consuelo? En las diversas situaciones que experimentamos, ¿somos mansos y misericordiosos? ¿Deseamos celosamente la justicia? Estamos llamados por Dios a la salvación y a la santidad. Al reflexionar sobre esto, dejemos que Él lo realice en nosotros cada minuto de cada hora de cada día, confiando en que nuestra "premio será grande en los cielos" (Mt 5,12).

  1. ¿Cómo describirías el llamado de Dios a tu vida? ¿Cómo lo vives?

  2. Reflexiona sobre la semana pasada. ¿Cómo ves a Dios desarrollando tu santidad y salvación en las cosas "normales" de la vida diaria? ¿Hay alguna manera en la que podrías cooperar más con Él en esta próxima semana?

  3. ¿Qué promesa de las Bienaventuranzas te consuela más? ¿Cuál te resulta más difícil?

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Third Sunday of Ordinary Time

SABBATH GUIDE

   Third Sunday in Ordinary Time

First Reading -Is 8:23—9:3| Responsorial Psalm - Ps 27 | Second Reading - 1 Cor 1:10-13, 17 | Gospel - Mt 4:12-23

https://bible.usccb.org/bible/readings/012223.cfm

“I urge you, brothers and sisters, in the name of our Lord Jesus Christ, …that you be united in the same mind and in the same purpose.” 1 Cor 1:10

The Gospel today tells us of Jesus inviting men to come after Him, and they immediately respond. These four men are the beginning of the Twelve Apostles, of whom Jesus spent so much of His time. From these twelve, Peter, James, and John are the only ones asked to be a part of other key moments in Jesus' life, including His Transfiguration and Agony in the garden. We see in His relationship with the Apostles - especially with these three - that Jesus chose to be in the community. 

Where in our lives do we also experience community? Is it with people that we are united in mind and purpose? Is our community answering the desire of our hearts as well as the call of the Gospel? At St. Ann, we firmly believe that every disciple of Jesus needs to be in a community with other disciples. Community is one of the four characteristics we encourage all parishioners to live out. Community groups at St. Ann seek to be Christ-centered and committed - places where people can be cared for and helped to change. Jesus spent time with the crowds, His 72 disciples, His Apostles, and just Peter, James, and John. It is natural to have many circles of acquaintance and friendships in our lives. But we are also called to invest in others who strive to follow Jesus; so that we might be encouraged, supported, and challenged in our journey of discipleship.

 

For more information about joining or starting a community group at St. Ann, go to www.stannparish.org/groups.

 

  1. When in life have you felt alone? When have you experienced the support of the community? What impact did each have on you?

  2. What are the most important relationships to you right now? Are these filling the desires of your heart? Are they consistent with the call of the Gospel?

  3. What might be keeping you from a more intentional community? What steps could you take to experience a more Christ-centered, challenging, or caring community?

GUÍA DOMINICAL

   Tercer Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura - Is 8, 23b–9, 3 | Salmo Responsorial - Salmo 26, 1. 4. 13-14  | Segunda Lectura - 1 Co 1, 10-13. 17 | Evangelio - Mt 4, 12-23

“Hermanos: Los exhorto, en nombre de nuestro Señor Jesucristo… a que estén perfectamente unidos en un mismo sentir y en un mismo pensar.” 1 Co 1, 10

El Evangelio de hoy nos cuenta como Jesús invita a cuatro hombres a seguirle, y ellos responden inmediatamente. Estos hombres son los primeros de los Doce Apóstoles, a los que Jesús dedicó gran parte de su tiempo. De estos doce, Pedro, Santiago y Juan son los únicos a los que se les pide que formen parte de otros momentos clave en la vida de Jesús, incluyendo la Transfiguración y la Agonía en el huerto. En Su relación con los Apóstoles, especialmente con estos tres- vemos que Jesús decidió formar parte de la comunidad.

¿En qué parte de nuestras vidas experimentamos la comunidad? ¿Acaso es con personas con las que estamos unidos en mente y propósito? ¿Nuestra comunidad responde al deseo de nuestros corazones, así como a la llamada del Evangelio? En Santa Ana, creemos firmemente que todo discípulo de Jesús necesita estar en comunidad con otros discípulos. La comunidad es una de las cuatro características que exhortamos a todos los feligreses a practicar. Los grupos de comunidad en Santa Ana buscan estar centrados en Cristo y comprometidos - lugares donde la gente puede ser atendida y ayudada a cambiar. Jesús pasó tiempo con las multitudes, sus 72 discípulos, sus apóstoles y sólo con Pedro, Santiago y Juan. Es natural tener muchos círculos de conocidos y amistades en nuestras vidas. Pero también estamos llamados a invertir en otros que se esfuerzan por seguir a Jesús, para que podamos ser motivados, apoyados y desafiados en nuestro camino de discipulado.


Para más información sobre cómo unirse o crear un grupo de comunidad de Santa Ana, visite www.parroquiastaana.org/grupos.


  1. ¿En qué momento de tu vida te has sentido solo? ¿Cuándo has experimentado el apoyo de una comunidad? ¿De qué manera te ha impactado cada uno de ellos?

  2. Actualmente, ¿cuáles son las relaciones más importantes para ti? ¿Satisfacen los deseos de tu corazón? ¿Son coherentes con el llamado del Evangelio?

  3. ¿Qué puede estar impidiéndote vivir en una comunidad más intencional? ¿Qué pasos podrías dar para experimentar una comunidad más centrada en Cristo, más estimulante o más solidaria?

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Second Sunday of Ordinary Time

SABBATH GUIDE

   Second Sunday in Ordinary Time

First Reading -Is 49:3, 5-6| Responsorial Psalm - Ps 40  | Second Reading - 1 Cor 1:1-3 | Gospel - Jn 1:29-34

https://bible.usccb.org/bible/readings/011523.cfm

“Behold, the Lamb of God, who takes away the sin of the world.” John 1:29


John the Baptist's words would have been familiar to the Jews, with the image of a lamb atoning for sin and saving the people. Before their emancipation from the slavery of Egypt, the Israelites were to take an unblemished lamb, slaughter it, mark their doorposts with its blood, and then eat it. Doing this ensured the angel of death would pass over them. A household - too small to consume an entire lamb - would join another family (Ex 12). Eventually, the sacrifice of a lamb would be offered - every morning and evening - for the sins of the people (Ex 29:38-42). Isaiah prophesied one who “like a lamb led to the slaughter”, would be “struck for the sins of his people” (Is 53:7,8). In the book of Revelation, we also hear this language of the Lamb of God: “They will fight with the Lamb, but the Lamb will conquer them, for he is Lord of lords and king of kings, and those with him are called, chosen, and faithful” (Rev 17:14). 


As Catholics, we know that Jesus is the Lamb of God who died for our sins. Every Mass contains this extraordinary statement of John the Baptist - which we are to experience ourselves. John pointed his disciples to Jesus, the Messiah; the priest echoes these words to point us to Jesus, truly present in the Eucharist. As the Israelites had to eat the Passover lamb, so we are told, “take and eat; this is my body” (Mt 26:26). And as the Jews were brought together as God’s chosen people, so we are also called and chosen, being formed as a people set apart. Here at St. Ann, we try to live out that calling through four characteristics; that members worship, serve, give, and be in community. As we continue this new year, let us strive to fully embrace those expressions of our faith as we seek to follow the Lamb of God.


  1. Are there other references to the “lamb of God” in Scripture you know?

  2. How can an understanding of the Passover enliven our participation in the Mass?

  3. Which of the four characteristics of members at St. Ann (worship, serve, give, and be in the community) is most important to you? Any of which you could grow?

GUÍA DOMINICAL

Segundo Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura - Is 49, 3. 5-6 | Salmo Responsorial - Salmo 39 | Segunda Lectura - 1 Co 1, 1-3 |
Evangelio - Jn 1, 29-34

“Éste es el Cordero de Dios, el que quita el pecado del mundo.” John 1, 29


Las palabras de Juan el Bautista habrían resultado familiares para los judíos, por la imagen de un cordero que expiaba el pecado y salvaba al pueblo. Antes de su liberación de la esclavitud de Egipto, los israelitas debían tomar un cordero sin mancha, sacrificarlo, marcar sus puertas con su sangre y comerlo. Así se aseguraban de que el ángel de la muerte pasara de largo. Una familia demasiado pequeña para consumir un cordero entero se reunía con otra familia (Ex 12). Finalmente, se ofrecería el sacrificio de un cordero por los pecados del pueblo cada mañana y cada tarde(Ex 29:38-42). Isaías profetizó que "como un cordero llevado al matadero", sería "golpeado por las rebeldías de mi pueblo" (Is 53,7.8). En el libro del Apocalipsis, también escuchamos este lenguaje del Cordero de Dios: "Ellos lucharán contra el Cordero, pero el Cordero los vencerá, porque es Señor de los señores y Rey de los reyes. Con él triunfarán también los suyos, los que han sido llamados, los elegidos, los fieles" (Ap 17,14). 


Como católicos, sabemos que Jesús es el Cordero de Dios que murió por nuestros pecados. Cada Misa contiene esta extraordinaria declaración de Juan el Bautista, que debemos experimentar nosotros mismos. Juan señaló a Jesús, el Mesías, a sus discípulos; el sacerdote repite estas palabras para señalarnos a Jesús, verdaderamente presente en la Eucaristía. Como los israelitas tenían que comer el cordero pascual, así nosotros somos llamados: "Tomen y coman, esto es mi Cuerpo" (Mt 26,26). Y así como los judíos fueron reunidos como pueblo elegido de Dios, así también nosotros somos llamados y elegidos, formándonos como pueblo. En Santa Ana, intentamos vivir ese llamado a través de cuatro características: que los miembros adoren, sirvan, den y sean comunidad. Al continuar este nuevo año, esforcémonos por abrazar plenamente esas expresiones de nuestra fe mientras buscamos seguir al Cordero de Dios.



  1. ¿Conoces otras referencias al "cordero de Dios" en las Escrituras?

  2. ¿Cómo puede la comprensión de la Pascua revitalizar nuestra participación en la Santa Misa?

  3. ¿Cuál de las cuatro características de Santa Ana (adorar, servir, dar y ser comunidad) es más importante para ti? ¿Hay alguna en la que podrías crecer?

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Third Sunday of Advent

SABBATH GUIDE

Third Sunday of Advent

https://bible.usccb.org/bible/readings/121122.cfm

“Those whom the LORD has ransomed will return and enter Zion singing, crowned with everlasting joy; they will meet with joy and gladness, sorrow and mourning will flee.” (Is 35:10)

John the Baptist had given his life to prepare the way of the Lord. He leaped for joy in his mother’s womb while in the presence of Mary and her unborn Son. Now, what joy he must have felt to hear the response that Jesus is the one for whom he had been waiting. John receives these words while in prison and is soon to be beheaded. He never sees the fulfillment of his work in this life, but simply serves and surrenders, and in that he finds joy. There are other examples of this in Scripture. The prophets of the Old Testament did not live to see the coming of the Messiah that they had foretold. Moses never entered the Promised Land after leading the Israelites out of slavery and into the desert. St. Joseph most likely did not live to see Jesus begin His public ministry. Yet, each strove to faithfully serve God, to accomplish what He was asking of them to the best of their ability. Are we also able to find joy in fulfilling the calling God is asking of us even if in this life we are never able to fully see the results? Are we able to persevere each day through whatever circumstances we face? John found joy even in prison when hearing the good news from Jesus. In whatever circumstances we find ourselves, may we also be filled with joy at the Good News of the coming of Jesus Christ.

  • Right now where are you finding joy?

  • Is there something God is asking of you that you are finding hard to do? Or something you have been doing but you feel like you are not seeing the results?

  • What is a concrete choice you could make to find joy, no matter the circumstances? Is there something you could do to help others find joy, as well?

GUÍA DOMINICAL

“Volverán a casa los rescatados por el Señor, vendrán a Sión con cánticos de júbilo, coronados de perpetua alegría; serán su escolta el gozo y la dicha, porque la pena y la aflicción habrán terminado.” (Is 35,10)

Juan el Bautista había dado su vida para preparar el camino del Señor. Saltó de gozo en el vientre de su madre, en presencia de María y de su Hijo no nacido. Qué alegría debió sentir al oír la respuesta de que Jesús es aquel a quien había estado esperando. Juan recibe estas palabras mientras se encuentra encarcelado y pronto será decapitado. Nunca llega a ver el cumplimiento de su trabajo en vida, sino que simplemente sirve y se entrega, y al hacerlo encuentra la alegría. Hay más ejemplos en la Escritura. Los profetas del Antiguo Testamento no vivieron para ver la llegada del Mesías que habían anunciado. Moisés no llegó a entrar en la Tierra Prometida después de sacar a los israelitas de la esclavitud y del desierto. San José probablemente no vivió para ver a Jesús comenzar su ministerio público. Sin embargo, cada uno de ellos se esforzó por servir fielmente a Dios, por cumplir lo que Él les pedía de la mejor manera posible. ¿Nosotros también somos capaces de encontrar la alegría en el cumplimiento del llamado que Dios nos hace, aunque nunca podamos ver los frutos en esta vida? ¿Somos capaces de seguir luchando cada día a pesar de las circunstancias a las que nos enfrentamos? Juan encontró la alegría incluso en la cárcel al escuchar las buenas nuevas de Jesús. Sea cual sea la circunstancia en la que nos encontremos, que podamos también llenarnos de alegría ante la Buena Nueva de la venida de Jesucristo.

  • ¿Dónde encuentras tu alegría en este momento?

  • ¿Hay algo que Dios te pide que te cuesta hacer? ¿O algo que has estado haciendo pero sientes que no estás viendo los frutos?

  • ¿Qué decisión concreta podrías tomar para encontrar alegría, sin importar las circunstancias? ¿Hay algo que puedas hacer para ayudar a otros a encontrar la alegría?

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Second Sunday of Advent

SABBATH GUIDE

Second Sunday of Advent

https://bible.usccb.org/bible/readings/120422.cfm

“Justice shall flourish in his time, and fullness of peace for ever.” (response for Psalm 72)

We hear a lot about peace during this time of year. The first reading today presents an idyllic vision of peace on the Lord’s holy mountain. In a previous chapter, we read from Isaiah, “For a child is born to us, a son is given to us…They name him … Prince of Peace” (Is 9:5). And, yet, these promises of peace can often feel unattainable in our situation. While true and lasting peace can only be found perfectly in heaven, we can experience the “peace of God that surpasses all understanding” (Phil 4:7) by fully surrendering to Him. In Advent, we reflect on the three comings of Christ: His birth, His return, but also His coming to us right now in whatever circumstances we are facing. The traditions of Advent can help make His presence with us right now more palpable, as He invites us more and more each day to abandon ourselves to His holy will. Our surrender doesn’t mean we give up, it means we act in a way that shows our unshakeable faith that Jesus is in control. Just as when you float in the water, in a very real way you are still doing something. If you did nothing you would sink. But you can only float if you let go and entrust yourself to the water. As we continue through this season of Advent let us reaffirm our belief in Jesus Christ who out of love for us has come into the world. Let us surrender even more to the King of kings, Lord of lords, the Prince of peace who promises us: “Peace I leave with you; my peace I give to you. Not as the world gives do I give it to you. Do not let your hearts be troubled or afraid.” (Jn 14:27).

  • What situation is stealing your peace right now?

  • Is there a way where you are experiencing a lack of peace, but that is negatively impacting others? How could you change that?

  • Is there a way this Advent you could be a “voice crying out” to encourage others to experience the peace Christ offers?

GUÍA DOMINICAL

“Florecerá en sus días la justicia y reinará la paz, era tras era.” (respuesta para el salmo 72)

En esta temporada del año se habla mucho de la paz. La primera lectura de hoy presenta una visión de paz en el monte santo del Señor. En un capítulo anterior leímos de Isaías: "Porque un niño nos ha nacido, un hijo nos ha sido dado.... se le da por nombre... Príncipe de la paz" (Is 9,5). Y, sin embargo, a menudo estas promesas de paz pueden parecer inalcanzables en nuestra situación. Aunque la paz verdadera y duradera sólo puede encontrarse perfectamente en el cielo, podemos experimentar "la paz de Dios, que supera todo lo que podemos pensar" (Flp 4,7) entregándonos plenamente a Él. Durante el Adviento reflexionamos sobre las tres venidas de Cristo: Su nacimiento, su regreso, pero también su venida a nosotros ahora mismo en cualquier circunstancia en la que nos encontremos. Las tradiciones del Adviento pueden ayudar a hacer más palpable su presencia entre nosotros en este momento, ya que Él nos invita cada día más a abandonarnos a su santa voluntad. Nuestra entrega no significa que nos rindamos, sino que actuamos de una manera que demuestra nuestra fe inquebrantable en que Jesús tiene el control. Al continuar en este tiempo de Adviento, reforcemos nuestra creencia en Jesucristo, que ha venido al mundo porque nos ama. Entreguémonos aún más al Rey de reyes, Señor de señores, Príncipe de la paz que nos promete: "Les dejo la paz, les doy mi paz, pero no como la da el mundo. ¡No se inquieten ni teman!". (Jn 14,27).

  • ¿Qué situación te está robando la paz en este momento?

  • ¿Hay alguna forma en la que estés experimentando una falta de paz, y que esté afectando negativamente a otras personas? ¿Cómo podrías cambiar eso?

  • ¿Hay alguna forma en la que puedas ser “una voz que clama" para animar a otros a experimentar la paz que Cristo ofrece?

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First Sunday of Advent

SABBATH GUIDE

First Sunday of Advent

“So too, you also must be prepared, for at an hour you do not expect, the Son of Man will come." Mt 24:44


The culture seems to run full force from one season to another - preparing for Christmas as soon as Halloween is over. But, as Catholics, how should our time of preparation look? Upon the initiation of this season of Advent, we notice how the Church makes deliberate choices in the liturgy, choices to aid us in the awareness that something is different, raising expectations, and creating longing.

Additionally, the Church has incorporated different practices throughout the centuries, sometimes more penitential, sometimes more focused on hope, in living out the Advent season. What can we do during this time to help foster a greater longing in our hearts for Jesus? How do we make sure we are not rushing straight into Christmas? How do we purposefully enter into this season of waiting with hope?

Advent is a gift for us: to prepare our lives and hearts to celebrate Jesus’ birth and glorious return. So let us “throw off the works of darkness and put on the armor of light” (Rom 13:12), not trying to rush beyond the waiting. Instead, we have the opportunity to embrace this moment fully throughout these weeks so we may experience fresh and abundant joy on Christmas.

  • Has there been a time in your life recently when you had to wait for something? When in your life have you found waiting difficult?

  • Are there any Advent practices you would like to incorporate into your prayer life this season to better prepare for the celebration of Jesus’ birth?

  • Are there any places in your life the Lord is calling you to convert and better prepare for His Second Coming?

GUÍA DOMINICAL

“También ustedes estén preparados, porque a la hora que menos lo piensen, vendrá el Hijo del hombre”. Mt 24, 44


En nuestra cultura, pasamos tan rapido de una temporada a la siguiente; nos preparamos para la navidad tan pronto que pasa Halloween. Pero, como católicos, ¿cómo debería ser nuestro tiempo de preparación? Al iniciarse este tiempo de Adviento, observamos cómo la Iglesia hace selecciones deliberadas en la liturgia, selecciones para ayudarnos a tomar conciencia de que es algo diferente, que genera expectativas y crea anhelos.

Asimismo, la Iglesia ha incorporado diferentes prácticas a lo largo de los siglos para vivir el tiempo de Adviento; a veces más penitenciales y otras más centradas en la esperanza. ¿Qué podemos hacer durante este tiempo para ayudar a fomentar un mayor anhelo de Jesús en nuestros corazones? ¿Cómo podemos asegurarnos de que no nos apresuramos a entrar directamente en la Navidad? ¿Cómo podemos vivir este tiempo de espera con esperanza?

El Adviento es un regalo para nosotros, para preparar nuestras vidas y nuestros corazones para celebrar el nacimiento de Jesús y su glorioso regreso. Así pues, “abandonemos las obras propias de la noche y vistámonos con la armadura de la luz" (Rom 13,12), sin tratar de apresurarnos más allá de la espera. En cambio, tenemos la oportunidad de abrazar plenamente este momento a lo largo de estas semanas para poder experimentar una alegría renovada y abundante en Navidad.

  • ¿Durante los últimos tiempos has tenido que esperar por algo? ¿En qué momento de tu vida te ha resultado difícil esperar?

  • ¿Hay alguna práctica de Adviento que te gustaría incorporar a tu vida de oración en esta temporada para prepararte mejor para la celebración del nacimiento de Jesús?

  • ¿Hay algún lugar en tu vida en el que el Señor te esté llamando a convertirte y a prepararte mejor para su segunda venida?

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The Solemnity of Our Lord Jesus Christ, King of the Universe

SABBATH GUIDE

 The Solemnity of Our Lord Jesus Christ, King of the Universe

 First Reading-2 Sm 5:1-3| Responsorial Psalm - Ps 122  | Second Reading -Col 1:12-20 | Gospel - Lk 23:35-43

https://bible.usccb.org/bible/readings/112022.cfm


"Jesus, remember me when you come into your kingdom." (Lk 23:42)


Today the Church invites us to remember with joy and hope that Jesus Christ is truly King of kings and Lord of lords; it is startling that the Gospel reading is not about the King of the Universe reigning in glory, but instead of the King of the Jews hanging on a cross. Despite Jesus’ suffering and humiliation, the repentant thief recognizes the sovereignty of our Lord and requests to be remembered in His kingdom. In the midst of what seemed to be a hopeless situation, our King grants the criminal pardon and promises him paradise. 


Perhaps we also find ourselves in what seems to be a hopeless situation. Maybe we are filled with despair at the condition of the world. Yet even amid the darkness, do we recognize Jesus as King and Lord? St. Paul tells us in his letter to the Romans: “For in hope we were saved. Now hope that sees for itself is not hope. For who hopes for what one sees? But if we hope for what we do not see, we wait with endurance” (Rom 8:24-25). 


Next week we enter the hope-filled season of Advent, remembering Jesus’ first coming when born in a stable, but also renewing our faith that Jesus will come again in power and might and glory at the end of time. Even as we face difficulties or feel discouraged, let us run to the King of Kings and pray the words of the thief: “Jesus, remember me when You come into Your Kingdom” (Lk 23:42). 


  1. Is there an area or situation in your life where you feel hopeless right now? How can you “wait with endurance” despite that?

  2. Is it easier for you to relate to Jesus on the cross or Jesus on His throne? Why might that be?

  3. In what ways does your life show that you are a subject of Jesus Christ, King of the Universe?


GUÍA DOMINICAL

Solemnidad de Nuestro Señor Jesucristo, Rey del Universo

Primera Lectura- 2 Sm 5, 1-3 | Salmo Responsorial - Salmo 121, 1-2. 4-5 | Segunda Lectura - Col 1, 12-20 | Evangelio - Lc 23, 35-43


"Señor, cuando llegues a tu Reino, acuérdate de mí." (Lc 23, 42)


El día de hoy, la Iglesia nos invita a recordar con alegría y esperanza que Jesucristo es realmente Rey de reyes y Señor de señores; resulta alarmante que la lectura del Evangelio no se refiera al Rey del Universo reinando con gloria, sino al Rey de los judíos colgado en la cruz. A pesar del sufrimiento y la humillación de Jesús, el ladrón arrepentido reconoce la soberanía de nuestro Señor y pide ser recordado en su reino. En medio de lo que parecía una situación desesperada, nuestro Rey concede el perdón al criminal y le promete el paraíso. 


Quizá también nos encontremos en una situación que parece imposible. Tal vez estamos llenos de desesperación por la condición del mundo. Sin embargo, incluso en medio de la oscuridad, ¿reconocemos a Jesús como Rey y Señor? San Pablo nos dice en su carta a los romanos "Porque solamente en esperanza estamos salvados. Ahora bien, cuando se ve lo que se espera, ya no se espera más: ¿acaso se puede esperar lo que se ve? En cambio, si esperamos lo que no vemos, lo esperamos con constancia." (Rom 8,24-25). 


La próxima semana entraremos en el tiempo de Adviento, lleno de esperanza, recordando la primera venida de Jesús cuando nació en un establo, pero también renovando nuestra fe en que Jesús vendrá de nuevo con poder, fuerza y gloria al final de los tiempos. Incluso cuando nos enfrentemos a dificultades o nos sintamos desanimados, acudamos al Rey de Reyes y recemos las palabras del ladrón: "Señor, cuando llegues a tu Reino, acuérdate de mí" (Lc 23,42). 



  1. ¿Hay algún área o situación en tu vida en la que te sientas sin esperanza en este momento? ¿Cómo puedes "esperar con paciencia" a pesar de ello?

  2. ¿Te resulta más fácil identificarte con Jesús en la cruz o con Jesús en su trono? ¿Por qué?

  3. ¿De qué manera demuestras que eres un seguidor de Jesucristo, el Rey del Universo?

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Thirty Third Sunday in Ordinary Time

SABBATH GUIDE

 Thirty-Third Sunday in Ordinary Time 

First Reading-Mal 3:19-20a| Responsorial Psalm - Ps 98  | Second Reading -2 Thes 3:7-12  | Gospel -Lk 21:5-19

https://bible.usccb.org/bible/readings/111322.cfm


“You will be hated by all because of my name, but not a hair on your head will be destroyed. By your perseverance you will secure your lives.” Lk 21:17-19


Our Lord is very explicit about the expectations of being His disciples. He tells us that anyone who wishes to follow Him must “deny himself and take up his cross daily” (Lk 9:23), that “in the world, you will have trouble” (Jn 16:33), and in today’s Gospel that we will be hated, persecuted, and perhaps put to death because of Him. So why do we get so upset amid challenges? Why do we get so discouraged when things are difficult? The Lord has told us to expect it, but that He is with us, and through “perseverance [we] will secure [our] lives” (Lk 21:19). 


One definition of perseverance is "to not give up" or not to "act on discouragement." Living that out can look like being faithful to daily prayer even when it takes work or not getting so distressed when we face difficulty, but instead surrendering to the will of God. Persevering means not giving in to the worldview of cynicism, hate, and blame - choosing to persist in service, giving, and in love. 


Venerable Bruno Lanteri, the founder of the Oblates of the Virgin Mary, counsels: “Be firmly resolved never to let yourself be troubled by anything in the world. Present yourself humbly and with complete confidence to the Lord in prayer, and he will not fail to have compassion on you.” Jesus has made clear the struggles we will face in following Him - nonetheless, He assures us that “whoever loses his life for [His] sake will save it” (Lk 9:24) and tells us to “take courage, I have conquered the world” (Jn 16:33). Trusting in Him, let us persevere. 



  1. How do you usually react to challenges or suffering?

  2. Is there an area of your life in which you have persevered? What was the result?

  3. Where are you lacking perseverance and resolve in following Jesus? Can you spend some time asking Him to strengthen you?


GUÍA DOMINICAL

Trigésimo Tercer Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura- Mal 3, 19-20 | Salmo Responsorial - Salmo 97, 5-6. 7-9a. 9bc | Segunda Lectura - 2 Tes 3, 7-12 | Evangelio - Lc 21, 5-19


“Los odiarán por causa mía. Sin embargo, no caerá ningún cabello de la cabeza de ustedes. Si se mantienen firmes, conseguirán la vida.” Lc 21,17-19


Nuestro Señor es muy claro sobre las expectativas de ser sus discípulos. Nos dice que para seguirle es necesario "que renuncie a sí mismo, que cargue con su cruz cada día y [seguirle]" (Lc 9,23), que “en el mundo tendrán que sufrir" (Jn 16,33) y, en el Evangelio de hoy, que seremos odiados, perseguidos y, tal vez, condenados a muerte por su causa. Entonces, ¿por qué nos molestan tanto los desafíos? ¿Por qué nos desanimamos tanto cuando las cosas son difíciles? El Señor nos ha dicho que debemos esperar las dificultades, pero que Él está con nosotros y que “gracias a la constancia salvarán sus vidas" (Lc 21,19). 


Una definición de la perseverancia es "no rendirse" o "no actuar con desánimo". Vivir de esta manera puede consistir en ser fieles en la oración diaria, aunque nos cueste trabajo, o en no angustiarnos tanto cuando nos enfrentamos a una dificultad, sino en rendirnos a la voluntad de Dios. Perseverar significa no rendirse a la visión del mundo del cinismo, el odio y la culpa, y elegir persistir en el servicio, la entrega y el amor. 


El venerable Bruno Lanteri, fundador de los Oblatos de la Virgen María, aconseja: "Ten la firme decisión de no dejarte turbar por nada del mundo. Preséntate humildemente y con plena confianza al Señor en la oración, y él no dejará de tener compasión de ti". Jesús ha dejado claras las batallas que tendremos que afrontar al seguirle; sin embargo, nos asegura que "el que pierda su vida por [Él], la salvará" (Lc 9,24) y nos dice "tengan valor: yo he vencido al mundo" (Jn 16,33). Perseveremos confiando en Él. 



  1. ¿Cómo reaccionas ante los retos o el sufrimiento?

  2. ¿Hay algún aspecto de tu vida en el que hayas perseverado? ¿Cuál fue el resultado?

  3. ¿Dónde te falta perseverancia y determinación para seguir a Jesús? ¿Puedes dedicar algún tiempo a pedirle a Él que te fortalezca?

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Thirty Second Sunday in Ordinary Time

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 Thirty-second Sunday in Ordinary Time 

First Reading-2 Mc 7:1-2, 9-14 | Responsorial Psalm - Ps 17  | Second Reading -2 Thes 2:16-3:5  | Gospel -Lk 20:27-38

https://bible.usccb.org/bible/readings/110622.cfm


 “...the King of the world will raise us up to live again forever.” 2 Mc 7:9


What are we living for - what are the things with which we are most concerned? In the Gospel, the Sadducees are worried about a petty debate - about winning an argument - in stark contrast to the seven brothers in the second book of Maccabbees. Boldly refusing to violate God’s law, willing to suffer torture and death to gain eternal life, the focus of these young men was clearly on the Lord, their hearts set on following Him and Him alone. It can be hard to keep that perspective, especially when the things of this world can have a strong pull. 


As we reflect on the resurrection, we are reminded of the promises of Christ and the hope they provide through discipleship. One discipline of discipleship that helps us keep our hearts longing for eternity is the practice of tithing. Sacrificially giving can help break the hold that money and possessions can sometimes have on us. Commitment to a financial pledge prompts us to step out in faith, trusting more in God’s providence than in our power. St. Paul declares: “I consider that the sufferings of this present time are as nothing compared with the glory to be revealed for us” (Rom 8:18). May we have that same certainty and strive to stay focused on the things of the Lord that are eternal!  



  1. What things present a difficulty in staying focused on eternity?

  2. Have you ever felt like money or possessions might have too strong of a hold on you?

  3. Are you currently giving sacrificially of your finances? Have you taken time to pray about what the Lord is asking of you regarding tithing? 


We invite you to support the mission of St. Ann with your commitment pledge at [insert stewardship pledge link]

GUÍA DOMINICAL

Trigésimo Segundo Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura- 2 Mc 7, 1-2. 9-14 | Salmo Responsorial - Salmo 16, 1. 5-6. 8b y 15 | Segunda Lectura -2 Tes 2, 16–3, 5 | Evangelio - Lc 20, 27-38


 “...el rey del universo nos resucitará a una vida eterna.” 2 Mc 7, 9


¿Para qué vivimos? ¿Cuáles son las cosas que más nos preocupan? En el Evangelio, los saduceos están preocupados por ganar un debate trivial a diferencia de los siete hermanos del segundo libro de los Macabeos. Ellos se negaron valientemente a violar la ley de Dios y estaban dispuestos a sufrir la tortura y la muerte para ganar la vida eterna. El enfoque de estos jóvenes estaba claramente en el Señor y sus corazones estaban fijos en seguirlo a Él y sólo a Él. Puede ser difícil conservar ese enfoque, especialmente cuando las cosas de este mundo pueden ser tan atractivas. 


Cuando reflexionamos sobre la resurrección, recordamos las promesas de Cristo y la esperanza que brindan a través del discipulado. Una de las disciplinas del discipulado que nos ayuda a que nuestros corazones anhelen la eternidad es la práctica del diezmo. El sacrificio puede ayudar a romper el poder que el dinero y las posesiones pueden tener sobre nosotros. El compromiso de una promesa financiera nos impulsa a dar un paso en la fe, confiando más en la providencia de Dios que en nuestro propio poder. San Pablo declara: "Yo considero que los sufrimientos del tiempo presente no pueden compararse con la gloria futura que se revelará en nosotros" (Rm 8,18). Ojalá nosotros tengamos esa misma certeza y nos esforzamos por mantenernos centrados en las cosas del Señor que son eternas. 


  1. ¿Qué cosas te dificultan mantenerte enfocado en la eternidad?

  2. ¿Alguna vez has sentido que el dinero o las cosas materiales son demasiado importantes para ti?

  3. ¿Actualmente estás dando sacrificialmente de tus finanzas? ¿Has tomado tiempo para orar sobre lo que el Señor te pide con respecto al diezmo? 


Te invitamos a apoyar la misión de Santa Ana con tu promesa financiera en [insertar enlace de promesa de corresponsabilidad].


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Thirty First Sunday in Ordinary Time

SABBATH GUIDE

 Thirty-first Sunday in Ordinary Time 

First Reading-Wis 11:22-12:2 | Responsorial Psalm - Ps 145  | Second Reading - 2 Thes 1:11-2:2  | Gospel -Lk 19:1-10

https://bible.usccb.org/bible/readings/103022.cfm

But Zacchaeus stood there and said to the Lord, "Behold, half of my possessions, Lord, I shall give to the poor, and if I have extorted anything from anyone I shall repay it four times over." (Lk 19:8)

In the journey of discipleship, we often speak of conversion and repentance, but in the Gospel, we see modeled for us another essential aspect of our walk with Jesus - reparation. Zacchaeus - at first merely curious about Jesus - is cut to the heart when he meets Him face to face. Joyfully receiving our Lord, Zacchaeus promises to make up for the various ways he used his position to steal from others as a tax collector. He was instantly transformed into a Christian steward.

When we sin, we need to confess and receive forgiveness, but we also ought to endeavor to make it right in whatever way possible. Even small children recognize this: when the boy accidentally hits the baseball through the window, he apologizes, saying, “I will pay for it!” As adults, we sometimes forget how important this is. If we have stolen, we need to compensate for it. If we have hurt someone, we need to try to reconcile. Sometimes it is hard to find an action that corresponds to the sin, but we can always offer any fasting, sacrifice, or suffering to the Lord, asking Him in His goodness to use it for grace in the situation. 

Venerable Fulton Sheen says, “Because the past is with him in the form of remorse or guilt, because the future is with him in his anxiety, it follows that the only way a man can escape either burden is by reparation - the making up for the wrong done in the past - and by a firm resolution to avoid such sin in the future." (Go to Heaven p.135). As the walls in Jericho came down, so in this encounter with Jesus, the walls in Zacchaeus' heart came down; he repents, showing the fruit of his conversion by trying to put right what he had done wrong and going forward to serve those in need. Let us also follow our repentance with reparation.

  1. Is reparation an idea with which you are familiar? What are your feelings about it?

  2. Have you ever been in a situation where someone apologized to you but, for some reason, it did not seem sincere? 

  3. What is a sin you struggle with in your life? Is there a concrete action you can do to make reparation to counter it? Maybe through serving those in need (time, talent, treasure)?


GUÍA DOMINICAL

Vigésimo Cuarto Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura- Sab 11, 22–12, 2 | Salmo Responsorial - Salmo 144, 1-2.8-9. 10-11. 13cd-14 | Segunda Lectura - 2 Tes 1, 11–2, 2 | Evangelio - Lc 19, 1-10

Zaqueo, poniéndose de pie, dijo a Jesús: "Mira, Señor, voy a dar a los pobres la mitad de mis bienes, y si he defraudado a alguien, le restituiré cuatro veces más" (Lc 19,8)

En el camino del discipulado, solemos hablar sobre la conversión y el arrepentimiento, pero en el Evangelio se nos muestra otro aspecto esencial de nuestro camino con Jesús: la reparación. Zaqueo, que al principio sólo sentía curiosidad por conocer a Jesús, se ve conmovido cuando se encuentra con Él cara a cara. Al recibir al Señor con alegría, Zaqueo promete reparar el daño que hizo al utilizar su posición de recaudador de impuestos para robar a los demás.

Cuando pecamos, tenemos que confesarnos y recibir el perdón, pero también debemos esforzarnos por reparar el daño de cualquier manera posible. Incluso los niños pequeños lo reconocen: cuando el niño accidentalmente rompe la ventana jugando fútbol, se disculpa diciendo: " ¡Yo la pagaré!". Como adultos, a veces olvidamos lo importante que es esto. Si hemos robado, tenemos que compensarlo. Si hemos herido a alguien, tenemos que intentar reconciliarnos. A veces es difícil encontrar una acción que corresponda al pecado, pero siempre podemos ofrecer cualquier ayuno, sacrificio o sufrimiento al Señor, pidiéndole que en su bondad lo utilice para obtener gracia en esa situación. 

El Venerable Fulton Sheen dice: "Puesto que el pasado le acompaña en forma de remordimiento o de culpa, y puesto que el futuro le acompaña en forma de ansiedad, se deduce que el único modo en que un hombre puede escapar de cualquiera de estas cargas es mediante la reparación -el reparo del daño hecho en el pasado- y mediante una resolución firme de evitar ese pecado en el futuro". (Go to Heaven p.135). Así como los muros de Jericó se derrumbaron, en este encuentro con Jesús se derrumbaron los muros del corazón de Zaqueo, que se arrepiente, mostrando el fruto de su conversión al tratar de reparar lo que había hecho mal. Que nuestro arrepentimiento también nos lleve a la reparación.

  1. ¿Te resulta familiar la idea de la reparación? ¿Cuáles son tus sentimientos al respecto?

  2. ¿Alguna vez has estado en una situación en la que alguien te haya pedido perdón pero, por alguna razón, no te haya parecido sincero? 

  3. ¿Cuál es un pecado con el que luchas en tu vida? ¿Existe alguna acción concreta que puedas hacer para reparar ese pecado?

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Thirtieth Sunday in Ordinary Time

SABBATH GUIDE

Thirtieth Sunday in Ordinary Time

First Reading-Sir 35:12-14, 16-18 | Responsorial Psalm - Ps 34  | Second Reading - 2 Tm 4:6-8, 16-18  | Gospel - Lk 18:9-14

https://bible.usccb.org/bible/readings/102322.cfm

“...the tax collector stood off at a distance and would not even raise his eyes to heaven but beat his breast and prayed, 'O God, be merciful to me a sinner.'” (Luke 18:13)

What is our attitude before God? Do we come before Him full of ourselves, wanting to show off our accomplishments? Or do we come before Him empty and humble, recognizing how much we need Him? Acknowledging our total dependence on God is the starting point of the spiritual life, which is articulated in the Catechism of the Catholic Church as fundamental in the pursuit of sanctity: “the saints have always had a lively awareness that their merits were pure grace” (CCC #2011). From His hand comes all that we are and all we call our own - any good that we can do completely flows from Him. 


The Pharisee in the Gospel seems to be a “good” man, but only the tax collector is justified. St. Therese of Lisieux, whose feast day was on October 1, said: “As soon as God sees us convinced of our own nothingness — He stretches out His hand to us; but if we wish to attempt great things, even under the pretext of zeal, He leaves us alone. It is sufficient therefore to humble oneself and to bear our imperfections meekly: that is true sanctity.” We must be on guard that spiritual pride does not rob us of all that God desires for us. One way to do that is to frequent the Sacrament of Reconciliation. With the same spirit as the tax collector, we expose our sinfulness before the Lord and receive His mercy. 


Another spiritual discipline is to memorize what is called the “Jesus Prayer.” Praying the words “Lord Jesus Christ, Son of God, have mercy on me a sinner” frequently throughout our day allows us to take a posture of receptivity to the merciful grace of the Lord. Let us always come before the Lord with this attitude of humility and reverence, acknowledging our lowliness and His greatness, “for everyone who exalts himself will be humbled, and the one who humbles himself will be exalted” (Lk 18:14).

  1. Is your attitude before God more like the Pharisee or the tax collector? Why might that be?

  2. Are there any places in your life where you depend more on yourself and your deeds than on God?

  3. What is one thing you could try to combat spiritual pride and grow in greater humility before the Lord?

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Twenty Ninth Sunday in Ordinary Time

SABBATH GUIDE

 Twenty-Ninth Sunday in Ordinary Time 

First Reading- Ex 17:8-13 | Responsorial Psalm - Ps 121  | Second Reading - 2 Tm 3:14-4:2  | Gospel - Lk 18:1-8

https://bible.usccb.org/bible/readings/101622.cfm

“Meanwhile Aaron and Hur supported his hands, one on one side and one on the other, so that his hands remained steady till sunset.” Ex 17:12

Who in your life helps to “support your hands” when you are growing tired? As our culture has become more mobile and transient, we, in many ways, have also become more isolated. But the Christian life is not meant to be lived alone. The first reading gives a powerful witness to what community is. Joshua is victorious only with the support of Moses, but it is only with the help of Aaron and Hur that Moses can provide that support. What if Joshua had wanted to battle independent of Moses? What if Moses had been too proud to admit he needed help? Defeat would have inevitably followed. 

Similarly, we need people in our lives who are also pursuing Jesus and who we can be honest with when we are struggling. An intentional community - different from friendship - is what we need. These are relationships where we permit each other to “be persistent whether it is convenient or inconvenient; convince, reprimand, encourage through all patience and teaching” (2 Tim 4:2). Perhaps you already have that type of community. Stay committed and be willing to be authentic with each other. Perhaps you know people God is calling you to pursue more intentional community with; consider asking them to hold you accountable or inviting them to be more open with you. Perhaps you don’t know how to find community; consider exploring the community groups forming at St. Ann (stannparish.org/groups). 

It is a normal tendency to hide, wear masks, and feel we need to do things alone, yet even Jesus sent out the disciples two by two. Who is lifting your arms when you are tired? Whose arms are you able to lift? Ask the Lord to lead you in that; He doesn’t ask us to be in the battle alone.


  1. Where do you find support right now? Who do you share with if you are struggling?

  2. Is the Christian community something you are experiencing? Is it something you desire?

  3. Who in your life might God be calling you to support more?


GUÍA DOMINICAL

Vigésimo Cuarto Domingo del Tiempo Ordinario

Primera Lectura- Ex 17, 8-13 | Salmo Responsorial - Salmo 120, 1-2. 3-4. 5-6. 7-8 | Segunda Lectura -2 Tm 3, 14–4, 2 | Evangelio - Lc 18, 1-8

“Como Moisés se cansó, Aarón y Jur lo hicieron sentar sobre una piedra, y colocándose a su lado, le sostenían los brazos. Así, Moisés pudo mantener en alto las manos hasta la puesta del sol.” Ex 17, 12

¿Hay alguien en tu vida que te ayude a "sostener los brazos" cuando te cansas? A medida que nuestra cultura se ha vuelto más móvil y pasajera, nosotros, en muchos sentidos, también nos hemos aislado más. Pero la vida cristiana no se debe vivir en soledad. La Primera Lectura da un poderoso ejemplo de lo que es la comunidad. Josué sale victorioso solo con el apoyo de Moisés, pero es solo con la ayuda de Aarón y Jur que Moisés puede brindar ese apoyo. ¿Qué hubiera pasado si Josué hubiera querido luchar sin el apoyo de Moisés? ¿Y si Moisés hubiera sido demasiado orgulloso para reconocer que necesitaba ayuda? La derrota habría sido inevitable. 

Del mismo modo, necesitamos personas en nuestras vidas que también busquen a Jesús y con las que podamos ser sinceros cuando tengamos problemas. Lo que necesitamos es una comunidad intencional, algo diferente a una amistad. Son relaciones en las que podemos vivir lo que nos dice la segunda lectura: "insiste a tiempo y a destiempo; convence, reprende y exhorta con toda paciencia y sabiduría" (2 Tim 4,2). Quizás ya tengas ese tipo de comunidad. Permanece comprometido y dispuesto a ser auténtico con los demás. Tal vez conozcas a personas con las que Dios te está llamando a buscar una comunidad más intencional; considera pedirles que te responsabilicen o invitarles a ser más abiertos contigo. Tal vez no sepas cómo buscar una comunidad; considera explorar los grupos de comunidad que se están formando en Santa Ana (parroquiastaana.org/grupos). 

Es normal que nos escondamos, que nos pongamos máscaras y que sintamos que tenemos que hacer las cosas solos, pero incluso Jesús envió a los discípulos de dos en dos. ¿Quién levanta tus brazos cuando estás cansado? ¿A quién le puedes levantar los brazos? Pide al Señor que te guíe en eso; Él no nos pide que vayamos solos en la batalla.

  1. ¿En dónde encuentras apoyo en este momento? ¿Con quién compartes tus dificultades?

  2. ¿Tienes una comunidad cristiana? ¿Es algo que deseas?

  3. ¿A quién podría estar llamando Dios a apoyarte?

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Twenty Eighth Sunday in Ordinary Time

SABBATH GUIDE

 Twenty-Eighth Sunday in Ordinary Time 

First Reading- 2 Kgs 5:14-17 | Responsorial Psalm - Ps 98:1, 2-3, 3-4  | Second Reading - 2 Tm 2:8-13  | Gospel - Luke 17:11-19

https://bible.usccb.org/bible/readings/100922.cfm


“And one of them, realizing he had been healed, returned, glorifying God in a loud voice; and he fell at the feet of Jesus and thanked him.” (Lk 17:15-16)


Our readings today tell of two very similar men - both are considered foreigners by the Jews, both with leprosy - asked to perform actions that would seem strange to them. Yet, through their faithful response, they are both healed, returning to God with hearts filled with gratitude and an attitude of worship. 


Revealed through these scriptures is the disposition we are to have at the opportunity we have in the celebration of the Mass. Eucharist comes from a Greek word that means “to give thanks.” Acknowledging how the Lord has healed us, aware of the tremendous good He has done for us, we overflow with thankfulness; so we come to Mass offering our great God the thanks, the praise, the honor that is His due. Our Lord is so good that His invitation and expectation of us coming is such that He pours even more out on us, giving us His very self. We receive so much more than we could ever possibly give. 


Often we encounter difficult moments where it feels burdensome to get to Mass. Other times our attendance seems an empty encounter with meager benefits. Let us never doubt the value of being present there; let us shift our focus from what we are getting towards the worship and adoration of the Creator of the Universe, Who knows us and loves us and invites us into His presence. “How can I repay the LORD for all the great good done for me? I will raise the cup of salvation and call on the name of the LORD” (Psalm 116:12-13).



  1. What are a few things for which you are grateful to the Lord?

  2. What struggles do you face in attending or participating in Mass?

  3. Is there any way you desire to shift your attitude about Mass?





Notable Events/Memorials around this time

  •  Memorial of St. Teresa of Avila - Saturday 

GUÍA DOMINICAL

Vigésimo Octavo Domingo del Tiempo Ordinario 

Primera Lectura- 2 Reyes 5, 14-17 | Salmo Responsorial - Salmo 97, 1. 2-3ab. 3cd-4 | Segunda Lectura - 2 Tm 2, 8-13 | Evangelio - Lc 17, 11-19


“Uno de ellos, al ver que estaba curado, regresó, alabando a Dios en voz alta, se postró a los pies de Jesús y le dio las gracias.” (Lc 17, 15-16)


Las lecturas de hoy nos hablan de dos hombres muy parecidos -ambos son considerados extranjeros por los judíos y ambos tienen lepra- a quienes se les pide que realicen acciones que les parecerían extrañas. Sin embargo, gracias a su respuesta fiel, ambos son sanados y regresan a Dios con el corazón lleno de agradecimiento y una actitud de adoración. 


Las escrituras revelan la disposición que debemos tener ante la oportunidad de la celebración de la Misa. El término Eucaristía viene de una palabra griega que significa "dar gracias". Venimos a Misa para agradecer, alabar y honrar a nuestro Dios, reconociendo que nos ha sanado y siendo conscientes de todo lo bueno que hace por nosotros. Nuestro Señor es tan bueno que su invitación y la expectativa de que vengamos es tal que se derrama a si mismo sobre nosotros, entregándonos su propio ser. Recibimos mucho más de lo que jamás podríamos ofrecer. 


A menudo nos encontramos con momentos difíciles en los que nos parece inconveniente ir a Misa. Otras veces parece que nuestra asistencia es un encuentro vacío con pocos beneficios. Nunca dudemos del valor de estar presentes; cambiemos nuestro enfoque de lo que recibimos hacia el culto y la adoración del Creador del Universo, que nos conoce y nos ama y nos invita a su presencia. "¿¿Con qué pagaré al Señor todo el bien que me hizo? Alzaré la copa de la salvación e invocaré el nombre del Señor." (Salmo 116, 12-13).



  1. ¿Cuáles son las cosas por las que estás agradecido al Señor?

  2. ¿Qué dificultades tienes para asistir o participar en la Misa?

  3. ¿Hay alguna forma en la que desees cambiar tu actitud hacia la Misa?

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